Углед институције српског
судства и могућности остваривања идеје владавине права
Фактори који одређују
степен поверења грађана у правосуђе, дакле и у судство јесу вишеструки. Тичу се
како свеопштег стања у друштву, деловања
економских, привредних, медијских или политичких актера који могу да утичу на
деловање правосудних органа, у првом реду судова, тако и оних чинилаца који се односе на унутрашњу
несагласност у праву и оних који потичу из самог судског система, првенствено
чињења или нечињења судова.[3]
Говорећи о првој категорији горе
наведених чинилаца, неизбежно је споменути макар један од судских расплета
најсумњивијих и најконтроверзнијих приватизација које су обележиле прве године
српске економске и привредне транзиције. Случај смедеревског САРТИД-а можда
представља и лакмус папир, на коме су се од 2003. године до данас провериле
жеље свих носиоца државне власти за заштитом закона и успостављањем независног
правосуђа. О пасивности и незаинтересованости нашег правосудног система довољно
говори и чињеница да је администрација Европске Уније средином 2011. године
доставила српским властима писмо у којем се тражи да се испита приватизација
више од 20 предузећа, и утврди евентуално кршење закона и европских стандарда. [4] И све то, 8 година након спорне куповине
смедеревске железаре од стране US Steel-a за мизерних 26,3 милиона долара, иако је укупна вредност имовине фирме 2002.
године у билансу фирме била процењена на око 450 милиона америчких долара.[5] Не треба
превише проницљив па закључити да афера
САРТИД ни осам
година(?!) касније никада није добила свој судски епилог, услед
уплива политичких интереса са једне и интереса крупног економског капитала са
друге стране.
На другој страни, бавећи
се конкретним унутар-организационим питањима судова, најеклатантнији пример
неозбиљности спроведених реформи јесте чињеница да ниједан једини суд у Србији,
са изузетком Врховног Касационог суда нема изабраног председника?! И то стање траје и по истеку скоро две године од новог
реизбора и успостављања судске мреже 2009. године.[6]
Поставља се питање: Да ли за очекивати
раст поверења грађана у институцију суда у Србији, ако је државним органима
потребно више од две године да успостави организацију у свим судовима на територији
Републике Србије. Да ли смо ми сведоци једног савременог облика судског
ванредног стања, које је започело неуставним реизбором судија, а настављено
постављањем вршиоца функција председника суда на (не)ограничен период?
А шта је са процентом нерешених случајева? По
подацима Синдиката правосуђа Србије,
наше правосуђе је у колапсу са више од 900.000
нерешених предмета само у прошлој години, а “накарадна реформа правосудног
система и избегавање враћања на посао неизабраних судија током реизбора 2009.
могло би Србију да кошта позитивног мишљења о статусу кандидата за члана
Европске уније”, упозоравају из овог синдиката.[7]
Синдикат правосуђа Србије није једина организација правничке струке која има
велики број замерки на актуелно стање у српском правосуђу. Лошу оцену реформи и
стања у судском систему Републике Србије, за посебним нагласком на реизбор
судија дало је неколико струковних удружења, међу којима и Друштво судија Србије, Удружење
тужилаца и заменика јавних тужилаца Србије.
У анализи рада судова, базираној на извештају
Високог савета судства[8]
Друштво судија Србије указује на драматично ситуацију која прети да у
потпуности дотуче ионако поприлично уздрман судски систем Републике Србије.
Ако имамо драстично неравномерну оптерећеност судија и судова која је енормно увећана у односу на период пре нове судске мреже и одлуке ВСС којом је смањен број судија,
ако имамо од 2 до 8 пута
повећан број предмета по судији у истрази и кривици, што је посебно
алармантно, с обзиром да у тим предметима долази до застаревања кривичног
гоњења,
ако знамо да тамо где је
било најмање
промена (у надлежности судова, броју судија) и
где су услови за рад били најбољи од раније (најмање по један сарадник на једног судију, приступ
интернету, бази законских прописа и судске праксе) – у привредном
(бившем трговинском) судству, резултати су
најбољи,
ако знамо да је Високи
савет судства донео одлуку да произвољно смањи број судија не поштујући
и сада важећи подзаконски акт: Оквирна мерила за одређивање потребног броја судија
(„Службени гласник РС“
број 61/2006) који прописује 3 параметра за одређивање потребног броја судија: 1) затечени заостатак
предмета у последњој години, 2) просечан
прилив предмета у последње две године и 3) оквирни број
предмета које судија треба да реши, зависно од материје у којој ради (месечна „норма“), што је довело до затрпавања предметима
ионако премалог броја судија,[9]
онда
није тешко закључити да је реформа у
својим првим месецима, па и годинама дејства произвела више штете него користи,
како судијама и осталим запосленим лицима у судовима, тако и грађанима који иду
суду као последњем упоришту правде, у држави несигурних и крхких институција.
НАСТАВИЋЕ СЕ...
дипл.правник Владан Т. Михаиловић
НАПОМЕНА: Рад је освојио четврто место на конкурсу "Европа 2020 - изазови који очекују Србију", у организацији Центра за развој међународне сарадње из Београда, децембра 2011. године.
[1] „Сваки стоти верује у правосуђе“, интернет издање на адреси http://www.blic.rs/stara_arhiva/drustvo/11809/Svaki-stoti-veruje-u-pravosudje, датум приступања сајту 19.9.2011
[2] „Срби бесни! 78% једва крпи крај са крајем!“,
интернет издање на
адреси http://www.pressonline.rs/sr/vesti/vesti_dana/story/140914/SRBI+BESNI!+78+jedva+krpi+kraj+s+krajem!.html,
датум приступања сајту 19.9.2011
[3] Слободан Вуковић, Проблеми поверења у
правосуђе, Социолошки преглед, 2.11.2007. Институт друштвених наука, Београд
[4] “ЕУ затражила проверу приватизације САРТИД-а…” интернет издање на адреси http://www.naslovi.net/2011-06-18/economy/eu-zatrazila-proveru-privatizacija-sartida-nacionalne-stedionice-mobtela-c-marketa-jugoremedije/2615742
, датум приступања сајту 20.9.2011.
[5] „Антикорупцијски савет тражи разјашњење продаје
САРТИД-а”, интернет издање на адреси http://www.vibilia.rs/dokument.php?s=vesti&ID=4006967&lang=sr
, датум приступања сајту 21.9.2011.
[6] „Ниједан суд већ 18 месеци нема изабраног
председника“, интернет
издање на адреси http://www.blic.rs/Vesti/Hronika/260820/Nijedan-sud-vec---18-meseci-nema-izabranog--predsednika
датум приступања 21.9.2011.
[7] “Милион нерешених случајева”, интернет
издање на адреси http://www.pravda.rs/2011/05/18/milion-neresenih-sudskih-predmeta/ датум приступања 21.9.2011.
[8] Високи савет судства: Извештаји о раду
судова за период 01. јануар - 31. децембар 2010. интернет издање на адреси http://www.vss.sud.rs/Izvestaji-o-radu-sudova.htm
датум приступања сајту 22.9.2011.
[9] Друштво судија Србије: Анализа извештаја ВСС о раду
судова у првој половини 2010. године, интернет издање на адреси http://www.sudije.rs/sr/aktuelnosti/vesti/analiza-izvestaja-vss-o-radu-sudova-u-prvoj-polovini-2010-godine
датум приступања сајту 21.9.2011.
Нема коментара:
Постави коментар